Design after Thought
Design after Thought - Användbarhet genom interaktionsdesign  
--
Design after Thought > Webblogg > Designtankar december 2004

Designtankar december 2004

Dags att ta på sig vantarna

Designtankar är interaktionsdesignern Mikael Skölds webblogg med korta texter och surftips om interaktionsdesign, användbarhet och annat. Längre texter samlas under rubriken Designeftertankar.

Designtankar arkiv
Senaste
2004: november, oktober, September, Augusti, Juli, Juni, Maj, April, Mars, Februari, Januari
Tidigare designtankar

Andra bloggar
Dagligen
Blind Höna
Tesugen
Enkelriktat
Plastic Bag
Peter Me
Webword
Blackbelt Jones

Veckovis
webblogg.net
Brad Lauster
Brightly Colored Food
Design Writings
Elegant Hack
City of Sound
Empires of the Mind
mymarkup.net
Det perfekta tomrummet

Månatligt
boxes and arrows
UIweb
Good experience
guuui.com
Jeffrey Zeldman
nooface

Coopers newsletter
Doors of Perception

bloggresurser

Svenskt webbloggindex

Blogger
Min bloggmotor

Blogtree
Vem inspirerar vem?

Daypop
Sökmotor

2004-12-28

Livstecken fran Sri Lanka
Jag är på sri lanka, mitt i katastrofen, men vi har haft en _otrolig_ tur och är _helt_ oskadda!

Dels bor vi mitt på västkusten och dels sluttar vägen ner till vattnet så när vågen kom kunde vi springa ifrån den fast vi var nere på stranden när det hände.

När vi gick tillbaka en kvart senare hade mycket av vattnet sjunkit undan, men på järnvägsspåret vi sprungit låg det möbler från strandrestaurangerna och till och med ett tak!

Sedan var vi vid hotellpoolen resten av dagen och det var först på kvällen när vi hörde nyheterna och slog på teven som vi fattade hur allvarligt det var. Folk längs resten av kusterna har inte klarat sig lika bra.

I går åkte vi på utflykt till bergen inåt landet och där märks ingenting av katastrofen. Det var skönt att tänka på annat, men jag förstar hur oroliga ni därhamma måste vara. TVbilderna är hemska.

Det verkar som vi kommer att få åka hem tidigare, förmodligen redan på torsdag. I så fall är vi hemma på fredag nån gång.

Återigen: vi har haft en otrolig tur och är helt oskadda. Det är kul att vara med när det händer saker, men nån måtta får det vara!
 

2004-12-22

Mijo i stället för Kalle
Ett sistaminutenjulklappstips: Inuse delar med sig av sin kunskap i ett ambitiöst dokument med riktlinjer för gränssnittsdesign. Och känns Kalle för traditionell kanske du ska titta på Mijo Balic i filmen om användbarhet från MSDN Tv. Bra satsningar båda två för att sprida kunskap om användbarhet, både till de redan frälsta och till nya grupper.

Den senaste boken, Effektstyrning av IT, [Adlibris, Bokus] är också bra, tydlig och pedagogisk. Och den är dessutom väl anpassad till målgruppen. Ingrid Ottersten var lite stolt över att lyckas skriva en sådan bok utan att nämna ordet användbarhet.
 

Arbetsåret slutade ungefär så stressigt som väntat, men jag hann i alla fall städa skrivbordet innan jag gick. Nu är det dags att ladda batterierna ett tag. Gott slut alla läsare, så ses vi nästa år. Och då är det designår!
 

2004-12-20

Gardera med X
Jag missade Jonas Löwgrens föreläsning på grund av schabbel med datum - jag var där, men ett dygn för sent. :-/ Nu har föreläsningsmaterialet Sketching Interaction i alla fall dykt upp på Jonas webbplats.

Där hittar jag också Design [x] Research, som innehåller essäer från en doktorandkurs där deltagarna ger sitt perspektiv på frågor där [X] byts ut mot småord som as, through... Den kommer att få följa med på den annalkande semestern.

Förra årets essäsamling heter Searching voices: Towards a canon for interaction design.



Det utbytbara X:et verkar vara ett tema nere i Malmö. På infowebben om magisterprogrammet i Interaktionsdesign på K3 svarar de på frågan Vad är det för skillnad på interaktionsdesign och [X]?

Området interaktionsdesign är ganska nytt och det bygger på flera etablerade områden: informatik, design, människa- datorinteraktion, datavetenskap, arkitektur och andra som kan svara mot [X] i rubriken ovan. Inom alla de områdena finns det exempel på arbeten som kan räknas till interaktionsdesign.

Men om man ska definiera interaktionsdesign på ett särskiljande sätt så kan man säga att det handlar om ett designvetenskapligt sätt att närma sig de digitala materialen. När man talar om interaktionsdesign så talar man om de digitala artefakternas funktionella, estetiska och etiska kvaliteter. När man arbetar med interaktionsdesign så arbetar man i en designprocess, där förståelsen för 'problem' och 'lösning' utvecklas parallellt. Att ifrågasätta och utforska är viktigare än att 'lösa uppgiften' som man inledningsvis förstår den.

 

2004-12-01

Adam sista fisk
Jag håller på att läsa Douglas Adams postumt utgivna bok The Salmon of Doubt och har äntligen hittat ett bra citat jag misslyckades memorera under ett minnesteveprogram om honom:

I've come up with a set of rules that describe our reactions to technologies.
  1. Anything that is in the world when you're born is normal and ordinary and is just part of the way the world works.
  2. Anything that's invented between when you're fifteen and thirty five is new and exciting and revolutionary and you can probably get a career in it.
  3. Anything invented after you're thirty-five is against the natural order of things.


The Salmon of Doubt [amazon, adlibris, bokus] består av nästan hela tredje romanen om Dirk Gently och kortare artiklar och utkast som fanns i hans datorer när han dog. Så långt jag hunnit är boken lite ojämn men bra. Några oengagerade enkätsvar blandas med på-pricken-betraktelser om djur och teknik. Rekommenderas om du redan läst Liftarens guide till galaxen, vilken väntas till filmduken i maj nästa år.
Officiell webbplats om filmen
Inofficiell webbplats om filmen
Inofficiell Douglas Adams-portal
 

 


Läs tidigare designtankar

/S /Mikael Sköld
mikael@designafterthought.net

© Design after Thought