Design after Thought
Design after Thought - Användbarhet genom interaktionsdesign
--
Design after Thought > Webblogg > Webblogg december 2002

Webblogg december 2002

Foto - En fisk på stranden

I webbloggen skriver Mikael om saker inspirerade av fynd på webben som inte har mognat till en egen Designeftertanke ännu. Eller möjligtvis inte ens rör design.

Mikael Sköld är interaktionsdesigner och samlar gärna på sig referenser från webben.

Andra webbloggar
Senaste webbloggen
November
Oktober
September
Juli-Augusti
Maj-juni
April
Mars
Februari
Januari
2001
December
November
Oktober
Augusti-September

Andras webbloggar
webblogg.net

Blackbelt Jones

Brad Lauster

Brightly Coloured Food

Webword.com

 

bloggresurser

Svenskt webbloggindex

Blogger
Min bloggmotor

Blogtree
Vem inspirerar vem?

Daypop
Sökmotor

Thursday, January 02, 2003


Jag r tillbaka men njuter av semester ngra dar till. Frvnta er ingen strre aktivitet hr. Fast bakom kulisserna pgr en reDesign after Thought.

Direktlänk till inlägget
 

Wednesday, December 11, 2002


Att verleva julen - ngra sistaminutentips
Nu blir det sannolikt inte mer bloggat i r. Mjligen blir det ngon kort redogrelse frn ngot internetcaf om hur sand, sol, bad och indisk mat pverkar lsfrmgan. Design after Thought tar semester.

I stllet fr ni hlla tillgodo med 3600 uppsatser om webben, eller artiklar om anvndbarhet p Usability Views.

...och gller det ngot lngt och tnkvrt s skriv ut det. ven papper mste umgs.

Ta det lugnt - lt tanken tysta mun - och inta det lnga, lngsiktiga perspektivet.

God Ljus allihopa och vlkomna ter i januari 02003.
/mikael

Direktlänk till inlägget
 


Pionjren Alan Kay intervjuas i dagens Computer Sweden (krver inloggning). Ngra hjdpunkter:


Ivan Sutherlands Sketchpad frn 1962:
Han ritade med en ljuspenna direkt p skrmen, programmet rtade ut krokiga linjer, han hade objekt och arv. Det gick att gra 1960. Det var hans doktorsavhandling. Nr ngon ansker om att f doktorera brukar jag ge dem Sutherlands avhandling och sga: Det hr r en doktorsavhandling. Vad tnker du doktorera om? Folk sger att jag avskrcker folk. Det r bra. Vi borde avskrcka fler frn att doktorera.

Doug Engelbarts demo frn 1968 dr han visade upp musen och krde videokonferens ver datant:
Killen som satt ngra kilometer drifrn kom upp direkt p skrmen nr Engelbart anropade honom. Det gick fortare n det gr i dag. Detta krdes p ett system med 192 kilobyte i arbetsminne. Jag brukar frga publiken varfr vi inte kan gra samma sak i dag med 192 kilobyte i minne. En kille i Tyskland sa att fr att lyckas med det mste man verkligen bry sig om vad man gr. Det r precis rtt. Det r drfr som programmen ser ut som de gr i dag.


Engelbarts demo finns p webben. Originalvideon p 90 minuter har redigerats ner till 35 nerladdningsbara filer. Ladda hem och knn historiens vingslag.
the mouse was only one of many innovations demonstrated that day, including hypertext, object addressing and dynamic file linking, as well as shared-screen collaboration involving two persons at different sites communicating over a network with audio and video interface.

Direktlänk till inlägget
 


Monday, December 09, 2002


Interaktionsdesignutstllning i Malm
Kan vidarebefordra ett tips fr de som har vgarna frbi Skne i veckan

Den 10-12 december stller studenter vid Interaktionsdesignutbildningen, K3, Malm hgskola ut ett antal designprojekt under temat "Augmenting places".
Utstllningen r ppen kl 16-18 under dessa dagar i K3s lokaler p Beijerskajen 8.

Direktlänk till inlägget
 


Friday, December 06, 2002


Gamla debattinlgg funna
Jag skrev i vras om nr Jonas Lwgren stack ut hakan frra gngen, i artikeln Just How Far Beyond HCI is Interaction Design?. Det blev inte bara debatt p Boxes and arrows. Hrom dagen hittade jag debattinlgg p CHIplace, bland andra frn Yvonne Rogers, en av frfattarna till Beyond HCI-boken som Jonas recenserade.

Direktlänk till inlägget
 


Brukskvaliteter fr digital design och fr spel
Jonas Lwgren har publicerat en preliminr version (som draft - betyder antagligen att den inte borde refereras i akademiska sammanhang) p sin webbplats. I The use qualities of digital designs ritar han en karta ver brukskvaliteter som r relevanta fr digital design.

Motivationsaspekter: playability, seductivity, anticipation, relevance, useulness,
(Ytlig) interaktion: fluency, autonomy, pliability, immersion
Social interaction: identity, actability, flexibility
Strukturella kvaliteter: efficiency, transparency, elegance, functional minimalism,
Distans mellan anvndare och design: surprise, parafunctionality

En av Lwgrens brukskvaliteter, spelbarhet, benades upp redan 1994 av speldesignern Greg Costikyan I I Have No Words & I Must Design definierar han spel som "a form of art in which participants, termed players, make decisions in order to manage resources through game tokens in the persuit of a goal."

Drefter freslr han centrala begrepp fr speldesign, fr att kunna skapa ett gemensamt sprk och drmed kunna analysera och diskutera speldesign kritiskt.
How can we tell a good game from a bad one? The test is still in the playing; but we now have some terms to use to analyze a game's appeal."

Bra kvaliteter i spel r diplomati, frg, simulation, omvxling (variety of encounter), identifikation (position identification), rollspelande, umgnge (socializing) och narrativ spnning (narrative tension).

Direktlänk till inlägget
 


Visualiserat namndroppande som konst
Billy Joels lt We didn't start the fire r en favorit frn ttiotalet. Den bestr i princip av en massa namndroppande. Inspirerad av ungdomens historielshet listade Billy personer och hndelser som format hans egen generation.

Rymdimperiet tipsade om en flashfilm med bilder till namnen. Ett plus fr de roliga kommentarerna. Kanske skulle man behvt utskrivna namn plus en del biografier p dem ocks. Kanske kan man skriva en kort uppsats om lten. Men lten r fortfarande bra. (Se ocks en originalvideosnutt.)

Bst just nu r annars Synd, ppningsspret p Flskkvartettens nya skiva Prlor frn svin 2. Den har ingen text alls men en vldigt smittsam melodi (mp3).

Direktlänk till inlägget
 


Wednesday, December 04, 2002


Myter och faktoider
Johan Berndtsson avfrdade i frra gsteftertanken myten att standardsystem skulle innebra dden fr anvndbarhetsarbete. Nu har han publicerat ytterligare en myt: "Vi, utvecklarna, anvnder produkten hela tiden. Hur skulle ett anvndartest kunna visa p saker som vi inte knner till!"
Dessutom en utvikning om det olmpliga med att anvnda ordet anvndartest - som om det r anvndarna som testas - anvnd "anvndningstest" i stllet.

Dagens Forskning har infrt ett eget begrepp fr myter: Faktoid (oid = "ngot som liknar", jmfr antropoid, mnniskoliknande apa), och fr en kampanj mot faktaliknande pstenden. "[E]n faktoid ser fr det smre vetandet ut som ett sant faktum men r fr det bttre vetandet ngot uppenbart felaktigt. Kort sagt, frsanthllna felaktigheter. [...]
Statsminister Per Albin Hansson talade inte om det militra frsvaret, utan om livsmedelsfrsrjningen med mera, nr han sa att vr beredskap var god och frde sledes inte svenska folket bakom ljuset; de gamla grekerna trodde inte att jorden var platt, utan insg som varje klok astronomisk betraktare bde frr och nu att den var klotformad; den historiske Jesus kan inte frblandas med evangeliernas, ett kllkritiskt elementa som inte satt spr i mina barns konfirmationsundervisning."

Den amerikanske patentchefen sa inte att allt var uppfunnet. "Tvrtom - Duell prognostiserar fr r 1899 en tillvxt med 3000 patent jmfrt med ret innan och han kunde det ret rkna till nstan sextio gnger fler anskningar n r 1837."

Intressant lsning fr de som vill sortera om sina frutfattade meningar. Och de sker efter bidrag frn lsarna: fler faktoider att avslja. Kanske borde Johan lsa Dagens Forskning?

Greppet att avfrda myter - r det en trend eller bara ett klassiskt retoriskt grepp?



[Tillgg 2002-12-05: Kommentar frn Johan Berndtsson
Anledningen att vi tog med dem i boken r att vi vet att mnga av de som brjar med anvndbarhet kommer att mta flertalet av dem under sin karrir. Om man r relativt ny inom omrdet finns en risk att replikfraserna inte sitter i ryggmrgen, och d kan det vara bra att sl upp svaret (eller ett av dem i alla fall) fr att sedan skicka ett mail och frklara hur det faktiskt ligger till. Frhoppningsvis lter de d ocks bli att hnvisa till boken, s vinner de sjlva ngra pong och fr mer att sga till om i det fortsatta arbetet. ]

Direktlänk till inlägget
 


Läs tidigare inlägg i webbloggen

/S /Mikael Sköld
mikael@designafterthought.net

© Design after Thought 2002